شستشوی طلا و جواهر با محلول التراسونیک - تمیز کردن طلا و نقره

محلول شستشوی طلا برای تمیز و براق کردن سطوح و مجموعه­ های فلزات گرانبها­ مورد استفاده قرار می­گیرد. این محلول به ویژه برای از بین بردن روغن­ها ، چربی­ها و باقیمنده­ های لک و سائیدگی مناسب است.

این محلول عاری از باز و اسید، بدون بو است و دارای قدرت تجزیه زیستی است.

روش شستشوی طلا و جواهر با محلول بهتا سونیک

ساخت زیورآلات از طلا فرآیندی چند مرحله ای شامل طراحی، قالب سازی، ریخته گری، پرداخت و آبکاری است. برای دستیابی به قطعه­ ای با کیفیت تولید و جلای بالا انجام عملیات قطعه شویی طلا پیش از آبکاری ضروری می­باشد. تمیز کردن طلا در این مرحله باید به گونه­ ای انجام شود که هر گونه آلودگی همانند چربی، براده­های مرحله پولیش، ذرات ریز گچ باقیمانده از مرحله ریخته گری کاملا از قطعه طلا جدا گردند. قطعه شویی جواهرات محدود به پروسه تولید آنها نمی­باشد. زیورآلات استفاده شده با گذشت زمان جرم و آلودگی روزمره را جذب کرده و به تدریج جلای خود را از دست می­دهند و برای بازیابی زیبایی اولیه خود نیازمند شتشو می­باشند. استفاده از دستگاه شستشوی طلا التراسونیک یکی از بهترین و کارامدترین روش­ها برای قطعه شویی طلا است.

محلول شستشوی طلا و جواهر با دستگاه شستشوی طلا التراسونیک

محلول التراسونیک شستشوی طلا و جواهرات

شستشوی طلا به روش­های سنتی و با استفاده از برس و صابون انجام میشد. تمیز کردن قطعات پیچیده به این شکل بسیار زمان بر و خسته کننده می­باشد. محلول مخصوص شستشوی التراسونیک طلا و جواهرات علاوه بر اینکه فرآیند شستشو را کوتاه میکند، کیفیت شستشو را هم بسیار بالا می­برد. جلای فلزی ایجاد شده در قطعات از دیگر مزایای محلول شستشوی طلا می­باشد. مقدار مصرف محلول مخصوص شستشوی طلا و جواهرات 1 تا 10% می­باشد، که صرفه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

این محلول خنثی و ملایم می­باشد و در صورت تماس با پوست دست مشکلی ایجاد نخواهد کرد.با ارزش ترین جواهرات معمولا دارای پیچیده ترین طراحی ها هستند. گردنبندها، دستبندها، ساعتها و سایر زیورآلات شیارهای متعددی دارند که جرم، گرد وغبار و سایر آلودگی­ها در آن جای می­گیرد که با این محلول می­توان مجددا جلای فلزی را به آن­ها بازگرداند.

محلول مناسب دیگر که بر پایه سورفکتانت ها می باشد و فرمولاسیونی مشابه محلول سوییسی مخصوص شستشوی طلا و جواهر دارد نیز مناسب شستشوی التراسونیک می باشد که از نظر قیمت مناسب تر و از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه خارجی می باشد. این محلول نیز با آب رقیق شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

جواهرات قابل شستشو با دستگاه شستشوی طلا التراسونیک

اغلب زیورآلات با استفاده از دستگاه شستشوی التراسونیک قابل تمیز کردن هستند. اما اگر قطعه ای دارای سنگ­های قیمتی نرم همانند اپال، لاپیس، لازولی و فیروزه یا جواهرات ارگانیک همانند مروارید، مرجان و کهربا است، خطر آسیب دیدگی وجود دارد. همچنین استفاده از محلول شستشوی طلا و دستگاه التراسونیک طلا و نقره برای شستشوی جواهراتی که رنگ آنها تحت عملیات حرارتی افزایش یافته است توصیه نمی­شود. انگشتر، گردنبند، حلقه، دستبند، پابند و … از جمله جواهرات قابل شستشو با این روش هستند.

مزایای استفاده از تکنیک التراسونیک و محلول­ شستشوی طلا

  • کاهش زمان شستشو به میزان چشمگیر و در نتیجه خطر خوردگی، تیرگی و آسیب ابزار آلات به حداقل می­رسد.
  • کاهش هزینه­ های شستشو از طریق کاهش چشمگیر مصرف محلول­های پاک کننده و صرفه جویی در مصرف آب و برق
  • تمیز کردن آسان و سریع تمامی نقاطی که دسترسی به آنها مشکل است مانند حفره ها و شیارهای روی ابزار
  • کاهش نیروی انسانی و بالا بردن امنیت شغلی پرسنلی واحدهای کنترل

 

حمام­ های اولتراسونیک با استفاده از امواج فراصوت، آلودگی­های مختلف  را پاک می­کند. ضمن شستشوی جواهرات و نقره این نکته بسیار حایز اهمیت است که طی روند شستشو آسیبی نیز به آنها وارد نشود. این دستگاه با امواج فراصوت و یک ظرف آب، شستشو را به خوبی انجام می­دهد. التراسونیک تحول بزرگی در ذخیره زمان و انرژی نیروی انسانی بوجود آورد.

امواج فراصوت التراسونیک خارج از محدوده شنوایی انسان است، بنابراین نگران استفاده از ان نباشید و با خیال راحت برای از بین بردن رسوبات و مواد به جای مانده از مراحل تولید روی مدار چاپی، از این دستگاه استفاده کنید.

از دیگر مزایای دستگاه های التراسونیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالای دستگاه و انجام فرآیند شستشو در مدت زمان کوتاه
  • صرفه جویی در زمان
  • نتیجه ایده آل از فرآیند شستشو
  • هدر نرفتن انرژی نیروی انسانی
  • بالارفتن کیفیت عملکرد
  • از بین بردن آلودگی های مختلف و سخت
4/5 - (1 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 13 =