انژکتور خودرو
انژکتور وظیفه پاشش سوخت به درون سیلندر را بر عهده دارد. این قطعه الکتریکی-مکانیکی در ورودی سیلندر قرار میگیرد و عمل تزریق سوخت درون محفظهی احتراق را انجام میدهد.
ساختار انژکتور خودرو شامل قطعات زیر میشود:
- درپوش محافظ
- اورینگ
- فیلتر ورودی
- سوزن انژکتور
- بدنه انژکتور
- سلونویید
- سوراخ خروجی
نحوه تمیز کردن انژکتور بنزین
انژکتور قطعه ای در خودرو است که وظیفه تنظیم کردن میزان سوخت رسانی به سیلندرها را بر عهده دارد و این میزان وارد شدن سوخت به سیلندر در کارکرد درست خودرو بسیار موثر است. انژکتور سوزنی دارد که ممکن است در نتیجه استفاده از سوخت های کثیف جرم بگیرد و باعث شود تا سوخت کافی به سیلندرها نرسد و خودرو با ایراداتی روبه رو شود. به همین دلیل تمیز کردن انژکتور بسیار می تواند در بهبود این امر موثر باشد.
شستشوی سوزن انژکتور چه تاثیری روی خودرو دارد؟
اینکه شستشوی انژکتور چه تاثیری روی خودرو دارد را اکثر رانندگان طی تجربه حداقل دوساله میتوانند به خوبی درک کنند. در این مقاله ساختار سوزن انژکتورها و نحوه عملکرد درست و نادرست آنها و سلامت سوزنها بررسی خواهد شد.
توجه: شستشو توسط دستگاه( به هیچ عنوان از تینر یا اسپری سوزن شور بنزین استفاده نشود) و ماده شوینده هم مخصوص می باشد.
چه زمانی سوزن انژکتور ماشین نیاز به شستشو دارد؟
هنگامی که از سرویس خودرو ما زمان زیادی میگذرد متوجه بالا رفتن مصرف سوخت خودرو میشویم. حال این خلل در خودرو میتواند دلایل متعددی داشته باشد. یکی از دلایل، عملکرد نامناسب سوزن انژکتورها عنوان گردیده است.
محلول انژکتورشوی بهتا باعث میشود تا رسوبات با سرعت حل شده و این کار به بهبود عملکرد انژکتور کمک میکند. تمیز کردن سوزن های انژکتور برای عملکرد مناسب موتور، احتراق، مصرف بهینه سوخت و کاهش آلایندگی ضروری می باشد. در صورت آلوده بودن انژکتورها به طور مناسب عمل پاشش سوخت انجام نمیشود.
زمانیکه انژکتور در ریل سوخت قرار دارد، سیستم فیدبک سوخت، کم بودن بنزین را جبران میکند اما نمیتواند مشکل را به صورت اساسی اصلاح کند. بد کار کردن در دور موتور پایین، بد استارت خوردن، کم بودن قدرت و تولید مواد با آلایندگی بالا مثل هیروکربن و مونوکسید کربن که مانع اخذ معاینه فنی خواهد شد نشان میدهد که انژکتورها به تمیز کردن نیاز دارند.
محلولهای مناسب شستشوی سوزن انژکتور
این محلولها به دو دسته ی آبی و غیر آبی تقسیم میشود. محلولهای آبی نیاز به حرارت دارند و به صورت 1 تا 10% در حمام التراسونیک ریخته میشوند. محلول های غیر آبی عملکرد بهتری نسبت به محلولهای آبی دارند و نیازی به حرارت ندارند. به صورت درصدی میتوان آنها را با بنزین رقیق کرد. مدت زمان لازم جهت شستشو 5 دقیقه میباشد.
این محلول به صورت ویژه برای شستشوی سوزن انژکتور طراحی شده است.
ابتدا زمانی که سوزن ها را از روی ریل سوخت خودرو جدا کردید چربی و گرد و خاک دور سوزن را با فرچه و بنزین تمیز کنید سپس آن را خشک کنید، اینکار باعث میشود زمانیکه سوزن را روی دستگاه انژکتورشور میبندید ذرات ریز به درون دستگاه نرود و شیر برقی را مسدود نکند. سوزن را به صورت مستقیم در محلول انداخته و شستشو دهید.
روش های شستشوی سوزن انژکتور
روش های مختلفی برای شستشوی سوزن انژکتور وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند:
1-بدون باز شدن سوزن از روی ریل سوخت با استفاده از دستگاه
در حالت اول سوزن از روی خودرو باز نمیشود به صورتی که شیلنگ پمپ بنزین قطع میشود و شیلنگ دستگاه به ریل سوخت وصل شده و با ارسال مواد انژکتور شوی موتور روشن میشود بعد از اینکه محلول شستشو تمام شد خودرو خاموش میشود که زمان مناسب در این روش حدود بیست و پنج تا سی دقیقه میباشد اصلیترین مزیت این روش شستشوی سوزن انژکتور، شستشوی مسیر بنزین، سیلندر و سوپاپ میباشد.
2- بازکردن سوزن و نصب بروی دستگاه چندکارهی شستشو
نحوه شستشوی سوزن انژکتور در این حالت مواقعی است که سوزن یا سوزنهایی انژکتور خودرو دچار مشکل میشود که عمدهترین دلیل آن بنزین آلوده است در حالتی که سوزن به دلیل وجود رسوب زیاد در بنزین مسدود شده باشد سوزن از روی خودرو باز شده و با دستگاه اولتراسونیک و تست سوزن شستشو میشود در این نوع شستشو حالتهای دور پایین و دور بالا و نیز تست نشتی انجام میگیرد که حالت پاشش سوزن با چشم نیز قابلرؤیت است در صورت عدم رفع مشکل باید سوزن تعویض گردد در این حالت فقط سوزن شسته میشود.
3- با استفاده از انژکتور شوی های داخل باک بنزین
حالت سوم را میتوان گفت بهترین حالت شستشو است چون زمانیکه محلول انژکتور شور داخل باک ریخته میشود در دورهای مختلف موتور، شستشو انجام میشود این روش سادهترین روش برای پاکسازی سوزن انژکتور میباشد نکته مهم این است که روش استاندارد شستشوی انژکتور به این صورت است که میبایست پیش از انجام هر عملی انژکتور را از محل بهصورت کامل باز کنید و آن را در دستگاه مخصوصی ببندید سپس به وسیله دستگاه اولتراسونیک که مخصوص شستشوی انژکتور است و به همراه مایع مخصوص شستشوی انژکتور در اسپری انژکتور شوی عمل شستشو انجام گیرد حالا با استفاده از یک اسپری تمیزکننده و مناسب برای شستشوی انژکتور تمامی قطعه را اسپری کنید و آلودگیهای آن را دور بریزید.
استفاده از تینر برای شستشوی انژکتور ممنوع
به عقیده برخی افراد ریختن تینر در باک خودرو باعث میشود تا آلودگیها از مسیر سوخترسانی خودرو پاک شود و عملکرد خودرو بهبود یابد اما این کار جنبه علمی چندانی ندارد و استفاده از این روش توصیه نمیشود.
تینر یک ماده حلال است و به دلیل خاصیت اشتعال پذیری بالا موجب بهتر سوختن بنزین در داخل خودرو میشود. این بهتر سوختن این تصور را برای راننده ایجاد میکند که عملکرد موتور خودرو بهتر شده و رسوبات هم ازبینرفته است اما هرگز چنین نیست و تنها همان سوختن بنزین دچار تغییراتی شدهاست.
بعضی افراد هم برای پاک کردن سوزنهای انژکتور از تینر استفاده میکند و فکر میکنند این کار باعث بهبود عملکرد آن میشود ولی بهخاطر وجود رسوب در این مکانها تینر با آنها مخلوط شده و بهخاطر غلظت زیاد باعث گرفتگی سوزن و به وجود آمدن ایراداتی میشود و ماندن طولانی در باک خودرو باعث گشاد شدن شلنگها میشود.
No comment